• Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Huisartsenpost Drechtsteden

Huisartsenpost Drechtsteden

Huisartsenpost Drechtsteden

078 20 200 20 voor spoed
in de avond/nacht en in het weekend

Levensbedreigende situatie?
Bel altijd 112

  • Patiënteninformatie
    • Hoe werkt de huisartsenpost?
    • Omgangsregels
    • Kosten
    • Uitwisseling medische gegevens
    • Heeft u een compliment?
    • Heeft u een klacht?
    • Thuisarts.nl
  • Organisatie
    • Over ons
    • Zorggroep ZGWA
    • Werken bij de huisartsenpost
    • NPA
    • Huiselijk geweld en kindermishandeling
  • Nieuws
  • Veelgestelde vragen
  • Contact
078 20 200 20 voor spoed
in de avond/nacht en in het weekend
Home » Veel gestelde vragen

Veel gestelde vragen

Voor wie is de huisartsenpost?

Voor iedereen geldt: éérst bellen, daarna zal passende zorg (telefonisch consult, consult op de huisartsenpost, visite, ambulance) worden afgestemd.

Klik hier om meer te lezen.

Door wie word ik behandeld?

U wordt behandeld door de dienstdoende huisarts. Uw eigen huisarts wordt zo snel mogelijk geïnformeerd over uw bezoek aan de huisartsenpost.

Als ik overdag geen tijd heb om naar mijn huisarts te gaan, kan ik dan bij de huisartsenpost terecht?

Nee, de huisartsenpost is bedoeld voor spoedeisende gezondheidsklachten die niet kunnen wachten. Er is op de huisartsenpost te weinig capaciteit voor zaken die kunnen wachten tot de gewone openingstijden van de praktijk van uw huisarts.

Wanneer moet ik niet naar de huisartsenpost bellen?

Bel niet naar de huisartsenpost:

  • Met algemene vragen, zoals vragen naar uitslagen van onderzoeken, tijden van spreekuren door de week, etc.;
  • Als u op werkdagen geen tijd heeft om naar uw huisarts te gaan;
  • Met hinderlijke, maar niet spoedeisende klachten die kunnen wachten tot de volgende gewone werkdag, bijvoorbeeld een verstopt oor;
  • Met langer bestaande gezondheidsklachten (tenzij u de situatie niet vertrouwt en meent dat er onmiddellijk een huisarts naar moet kijken);
  • Voor routinecontroles, zoals bloeddruk- en suikermetingen;
  • Bij ernstige ongelukken en levensbedreigende situaties, waarbij onmiddellijk ingrijpen en ambulancevervoer nodig lijkt: bel dan 112;
  • Als u een luisterend oor nodig heeft in plaats van medisch zorg. Hiervoor kunt u contact opnemen met de stichting Sensoor: dag én nacht bereikbaar voor een anoniem gesprek van mens tot mens. Telefoon 0900 0767 (5 ct. p/m) of 078 613.23.22 (tegen lokaal tarief).

Mijn medicijnen zijn op. Kan ik een herhaalrecept via de huisartsenpost regelen?

Nee. Heeft u buiten kantooruren met spoed herhaalmedicatie nodig, dan kunt u rechtsteeks contact opnemen met de dienstapotheek. De dienstapotheek bevindt zich in hetzelfde pand als de huisartsenpost. De dienstapotheek verstrekt u medicatie tot de eerstvolgende werkdag. Indien nodig neemt u daarna zelf contact op met de eigen huisarts voor vervolgmedicatie.

Hoe kan ik mijn medische gegevens opvragen?

Van alle contacten op de huisartsenpost wordt een waarneemverslag naar uw eigen huisarts verzonden. U kunt dit verslag bij uw eigen huisarts opvragen. Heeft uw eigen huisarts dit bericht niet meer, dan kunt u schriftelijk een verzoek indienen bij de huisartsenpost. In uw brief dient u de huisartsenpost te machtigen tot inzage in uw medische gegevens. Daarnaast verzoeken wij u in de brief de volgende gegevens te vermelden: volledige naam, geboortedatum, datum contact en volledig adres. Vraagt u voor een kind de medische gegevens op, dan dienen beide ouders een machtiging af te geven.

Waarom worden de telefoongesprekken opgenomen?

De huisartsenpost neemt alle telefoongesprekken op en bewaart deze voor een periode van twee jaar. Er worden geluidsopnamen van de telefoongesprekken gemaakt:

  • om in geval van een klacht naderhand na te gaan hoe een telefoongesprek is verlopen;
  • om de kwaliteit van de telefoongesprekken door doktersassistenten te toetsen en desgewenst te verbeteren door middel van scholing en training.

Gesprekken worden opgenomen vanaf het moment dat de triagist de telefoon opneemt tot het moment dat de verbinding wordt verbroken. Hiervoor gelden zowel wettelijk als intern strikte regels. Ook voor het terugluisteren van gesprekken gelden strenge voorwaarden.

Primaire Sidebar

Voordat u belt, doorloop eerst deze vragen

Wij voorzien u direct van advies.

Start

Footer

  • Privacy & cookies
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Corpio
  • Eerstelijnsverblijf Drechtsteden